ويبدو أن الهاشتاج الذي تم تدشينه منذ فترة عن التحرش الجسدي فتح شهية الصحفيين والمثقفين في مصر للتراشق وتبادل الاتهامات بينهم حول وقائع تحرش حدثت كثيرا.

للمزيد..

الرجال أيضا ضحايا.. شاب يروي شهادته عن التحرش الجنسي

فالبداية كانت فضيحة المتحرش أحمد بسام زكي المعروفة بفضيحة الجامعة الأمريكية وتلتها فضيحة فندق فيرمونت ثم شهادة الشاعرة ألاء حسانين ضد الناشر محمد هاشم والتي تسببت في القبض عليه.

للمزيد..

الشاعرة ألاء حسانين بعد الإفراج عن محمد هاشم في واقعة التحرش: القضية مستمرة

تلا ذلك تدشين هاشتاج أول محاولة تحرش كان عمري ، والمغتصب أحمد شوكت الذي لاقى رواجا على مواقع التواصل المصرية مع اتهامات صاحبت عدد من الحقوقين والصحافيين واساتذة الجامعات أيضا.

للمزيد..

سيدة تسجل شهادتها عن تحرش استاذ جامعي بها

موقع فرندة يرصد لكم قصة الصحفي هشام علام من بداية اتهامه بممارسة العنف الجسدي والسادية ثم رده وتعليقه وفي النهاية شهادة صحافية أخرى نشرها نفس الموقع عن تعرضها للتحرش الجسدي منه.

رد هشام علام على ما أثير رغم اكتفاء المدونة بنشر أول حرف من اسمه فقط، رده لم يمنع فتاة أخرى من التحدث عن واقع مماثله منه أيضًا.

ونشر موقع دفتر حكايات المدونة المعني بشهادات الناجيات من التحرش، شهادة جديدة لصحافية تتهم هشام علام بممارسة العنف الجسدي معها.

للمزيد..

هاشتاج أول تحرش كان عمري| حكايات مرعبة عن التحرش يرويها أبطالها

وقالت الموقع عن شهادة الفتاة:

طلبت منا صاحبة الشهادة  نشرها مجهله وهو ما نتفهمه وندعمه تمامًا، نظرًا لإدراكنا للتبعات الاجتماعية والقانونية المحتملة لمعرفة هويات الناجيات/الضحايا.

 

وفيما يلى نص الشهادة كما وردت:

(انا تعرضت لواقعة تحرش جنسي من الصحفي الاستقصائي “ه. ع” لمس عضوي التناسلي غصب عني)

علاقتي به بدأت من 6 سنين، كنت عاملة تحقيق وسمع جامد وهو عمل شير للتحقيق دا، وكل زمايلي فضلوا يقولوا ليا إلحقي استاذ (ه. ع) عمل شير للتحقيق بتاعك.

للمزيد..

تريند المغتصب أحمد شوكت |لماذا تغيرت أخلاق المجتمع؟!

مكنتش اعرف مين هو لسه، بس لما سألت ناس كتير قالوا ليا انه صحفي كبير وقدير وكدا، دخلت شكرته على الشير وبعدها هو بعتلي فريند ريكوست، قبلتها.

للمزيد..

القبض على محمد هاشم صاحب دار ميريت للنشر بتهمة التحرش (صور)

بدأ يكلمني عن اني شاطرة وموهوبة ولازم اثقل قدراتي وكنت مهتمة جدا اني اسمع منه خاصة اني لسه في بداية طريقي في النوع دا من الصحافة وهو التحقيقات الاستقصائية.

كان بيعقد يبعتلي حاجات اقرأها وورش لازم احضرها، لغاية ما كان عامل ورشة صحافية وقالي انا مهتم انك تحضريها وهي هتفيدك.

للمزيد..

الفنانة للا فضة تتحدث عن واقعة تحرش أحمد بسام ذكي

طبعا كنت مبسوطة جدا انه عاوز يساعد شابة صغيرة لسه بتحط رجليها في مجال التحقيقات الاستقصائية وهو صحفي كبير عامل تحقيقات هايلة وواخد جوايز وبيعمل تدريبات.

رحت حضرت الورشة، وفي الورشة كان بيتعامل معايا بعجرفة وندية كبيرة وعنف ومكنتش فاهمة ليه بيعمل كدا، ومع الوقت بدأ يكلمني في الانبوكس عن مشاكلي واني عندي مشاكل وانه هو دارس علم نفس وحاجات كدا.

للمزيد..

روبي بالمايوه البيكيني .. والجمهور: نعم للتحرش

وبدأ يسألني في حاجات شخصية واني لازم اجاوب عليها لو عاوز انه يساعدني، انا مش لاقية توصيف لغاية دلوقتي للي هو كان بيعملوا بجد، بس حاجة اشبه بفرض السيطرة والسطوة على الشخص الآخر.

للمزيد..

 التحرش في السينما المصرية… 678 فيلم دق ناقوس الخطر

عشان مطولش عليكم، آخر يوم في الورشة عرض عليا انه يقربني بعربيته، لحتة قريبة من بيتي عشان مركبش مواصلات، وساعتها وانا واقفت لان برضه كنت شايفة انه عادي دا في الاخر زميل يعني.

قبل ما نقرب على البيت بشوية، بمنتهي العنف حشر ايده بين رجليا وفضل يمسك في عضوي التناسلي ويضغط جامد  وانا معرفتش اتصرف من الصدمة.

وهو فضل يبصلي باستحقاق رهيب وان التصرف دا حقه وانا مقدرتش اخد رد فعل من الخوف اللي كنت فيه وكنا خلاص قربنا على البيت

للمزيد..

متحرش في الجامعة الأمريكية| قصة تريند المتحرش أحمد بسام

تاني يوم انا صحيت من النوم بإحساس اني السبب واني اكيد عملت حاجة جرأته انه يعمل دا، لدرجة اني حسيت ان اللي حصل دا برضايا وهوايا واني كنت موافقة.

وفضلت بعد كدا بتعامل معاه عادي وبرد على رسايله عادي كأن مافيش حاجة حصلت، بل بالعكس كنت بدأت اشوفه شخص لطيف ومعمليش اي حاجة.

لأن عقلي كان رافض يقبل اني تعرضت لتحرش جنسي بالفجاجة دي ومخدتش اي رد فعل وفضلت عايشة سنين بذنب اني خائنة لان وقت ما الموقف دا حصل انا كنت مرتبطة.

في كل الوقت دا انا كنت بخاف من (ه.ع) أوي وعادي كان ممكن اشوفه في اي مناسبة صحفية واسلم عليه من الرعب واحساس السطوة والسيطرة اللي انا حاسة انه طول الوقت فارضة عليا.

للمزيد..

نانسي محمد فتاة قليوب| عندما يصبح الزوج ديوث!! (صور)

وكان برضه بيعقد يبعتلي في الانبوكس وكان خوفي بيدفعني لاني ارد عليه، معرفش كنت خايفة من ايه، بس خايفة ومرعوبة منه وخلاص.

للمزيد..

فضيحة جريمة اغتصاب بـ فندق فيرمونت |القصة وما فيها

 لغاية ما بدأت علاج نفسي من فترة قريبة وكنت انا ودكتوري بنتناقش في اللي “ه.ع” عمله معايا وكنا اصلا بنتكلم عن تروما التحرش الجنسي.

لان للاسف “ه.ع” مش اول حد اقابله من الوسط الصحفي ويتحرش بيا، في غيره كتير واكيد دورهم جاي، لاني انا شخصيا مكنتش اتخيل ان في يوم في حد ممكن يحكي عن “ه.ع”.

في رحلة علاجي كنت بقول لدكتوري اني بخاف منه اوي، والدكتور هو اللي شجعني اني اعمله انفريند من عندي من ع الفيسبوك وهو اللي قواني اني اوصل لمرحلة اني اشوفه في اي مكان ومسلمش عليه.

للمزيد..

للا فضة تنضم لقائمة ضحايا المتحرش أحمد بسام ذكي| اتكلمنا مرة واتنين

بل ابصله باحتقار وامشي ودا محصلش غير بعد ما فهمت ان اللي حصلي اعتداء وانا مش سبب فيه ومكنش مفروض انه يحصلي.

كلامي دلوقتي للناس اللي هتقرأ رسالتي انا مش ناوية اخد اي اجراء، ولا ناوية ادخل الديلمه دي، واني اكون لبانة في لسانكم، خاصة ان المجتمع الصحفي منحط فعلا واحنا كصحفييات فيه بنعاني.

للمزيد..

حد شاف جوزي؟ جروب نسائي لفضايح الرجالة والتأهيل النفسي يعلق “معقدات”

ولاني كمان خلاص واصلة لمرحلة من السلام النفسي والتعافي والقبول باني ناجية مش ضحية، ومش ناوية اني اتزحزح عنها.

بس على الاقل سيبوا فرصة للناجيات زينا من وقائع اعتداء واغتصاب انهم يحكوا لان دا حقنا اننا نحكي واننا نقول اننا اتأذينا وانتهكنا بفجاجة واتوجعنا وعشنا سنين بتروما وعلاج وادوية وصورة سلبية عن نفسنا.

أنا امبارح معرفتش انام من البانك لغاية 6 الصبح وكنت عمالة بفكر هل احكي ولا لا؟

بس حالة الهلع اللي حصلت والتشكيك في كلام الضحية خلاني اقرر احكي انا كمان واتمنى كل زميلاتي من الوسط يتشجعوا ويحكوا.

بالمناسبة انا مكنتش اعرف “منصبه الحالى” غير امبارح ودلوقتي فهمت انا ليه لما قدمت في الورش اللي مسئول عنها الفترة اللي فاتت انرفضت.

شخص في مكانته مش بس متحرش ومغتصب، لا دا كمان ممكن يتحكم في مصير ضحاياه من الصحفيات وفرصهم في كل حاجة.