سامية جمال والملك فاروق وفريد الأطرش.. كيف فرق الدم الملكي بين الأحبة؟!

سامية جمال والملك فاروق وفريد الأطرش.. كيف فرق الدم الملكي بين الأحبة؟!

سامية جمال والملك فاروق وفريد الأطرش.. كيف فرق الدم الملكي بين الأحبة؟!

جمعت علاقة حب بين كل من الراقصة سامية جمال والمطرب فريد الأطرش.

ولكن فريد كان من المغضوب عليهم من قبل الملك فاروق، لأن فريد كان يرى نفسه دائما ابن أمراء أيضا ويجري في عروقه الدم الملكي.

وغيظاً في فريد الأطرش قرر الملك فاروق ملك مصر والسودان وقتها أن يستبدل سامية جمال بالراقصة تحية كاريوكا نكاية في حبيبها الأطرش، كي تحيي حفلات قصر عابدين وحفلات الأميرة شويكار زوجة أبيه الملك فؤاد.

 

وعنها بدء الملك فاروق في تضييق الخناق على سامية جمال وملاحقتها في اي مكان تذهب إليه.

وهنا طالبت سامية جمال من فريد الأطرش أن يتزوجا ولكن فريد رفض بكل شموخ قائلاً: لا استطيع أنا من نسل أمراء وأنتي بدئتي حياتك خادمة ولا يجب أن ننسى تلك الفوارق الطبقية.

ولذلك قررت سامية الابتعاد عنه نهائيا وتمت خطبتها ثم زفافها للأمريكي عبد الله كينج اللذي أشهر غسلامه حبها فيها، وبعدها تزوجت رشدي أباظة في زواجة استمرت 17 عام.

للمزيد..

رواية ميرامار ..مٌداننون في بنسيون الاتهام pdf | مكتبة فرندة

وحينما ذهب الملك فاروق إيطاليا مع زوجته الثانية الملكه ناريمان عقب تنازله عن العرش في ثورة يوليو 1952، كانت ناريمان تراسل والدتها لينقذها من تسلط وجبروت فاروق.

وحينها سافرت أمها إلى أبطاليا وتم الطلاق بين الملك فاروق والملكة ناريمان في أحد محاكم روما.

وفي الوقت ده الملكه ناريمان اختلطت بفريد الاطرش زياده وهو حبها جدا ، وده اللي خلا الملك فاروق يقول انه فريد سبب طلاقهم لأنهم قبل ما يرحلوا من مصر كانت ناريمان بتحضر حفلات فريد بإستمرار وكمان فريد عمل اغنيه اسمها “نورا” وده كان دلع ناريمان اللي بينادوها بيه !

المهم ان فعلا فريد قرر انه يتقدملها ، لكن امها قالتله متتعداش حدودك انت مجرد حتة ارتيست وهي ملكه ، فطبعاً هو حاول يحتمي في نسبه للسلطان الاطرش وكده وانه هو كمان ابن امراء بالدم والنسب انما هى مخدتش الملكيه غير بعد جوازها من فاروق .
امها قالتله ان ده كلام فارغ مش بعد ما كانت على ذمة ملك تبقى على ذمة مشخصاتي !
ف فريد جاتله ذبحه صدريه م الكلام ده واتأثر فتره طويله بالقصه دي .

بس العجيب ان ساميه جمال لما سمعت ان فريد هيتجوز ناريمان فرحت عشانه جدا وقالت انها هترقصلهم في فرحهم رغم انها كانت اعتزلت ، كانت لسه بتحب فريد وكان نفسها تقابله تاني ومشمتتش في قصته دي لما عرفت باللي حصل بالعكس لما قابلته تاني لأخر مره قبل ما يموت قالت له انها لسه بتحبه ، ولما مات قالت انه هو حب عمرها !

للمزيد..

دينا أنور شفتان معصيتان أصفح عنهما (نزار قباني)

صفحتنا الرسمية فرندة – Farandh

حكاية سامية جمال والملك فاروق وفريد الأطرش
حكاية سامية جمال والملك فاروق وفريد الأطرش
سامية جمال والملك فاروق وفريد الأطرش
سامية جمال والملك فاروق وفريد الأطرش
سامية جمال وفريد الأطرش
سامية جمال وفريد الأطرش

شارك المقالة